Interaktív táblák az általános iskolákban

Felnőtt a digitális bennszülöttek első nemzedéke, amihez korunk iskolájának is alkalmazkodnia kellett – Pásztón a tanévkezdés előtt három nappal tartották az „Informatikai infrastruktúra fejlesztése a Dózsa György és a Gárdonyi Géza Általános Iskolákban című, TIOP-1.1.1-07/1-2008-0737 azonosítószámú projekt zárórendezvényét. Sok érdekesség kiderült erről a legkorszerűbb eszközről, többek között az is, hogy a szülő előbb láthatja az otthoni számítógépen gyermeke dolgozatának eredményét, mint ahogyan a diák hazaér az iskolából.

Bartus László mutatta be a projektet

A rendezvényre, a Dózsa iskola aulájába mintegy hetvenen jöttek el, nagyrészt pedagógusok, de néhányan az intézményt fenntartó önkormányzati társulásokban résztvevő települések vezetői közül is jelen voltak.
A beruházás kezdeteiről és a közben felmerülő nehézségekről Bartus László, a polgármesteri hivatal intézményirányítási osztályának vezetője, egyben a beruházás projektmenedzsere adott tájékoztatást. A Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program (TIOP) keretében megvalósuló projekt költsége 31 millió 869 ezer 930 forint volt.

Mucsina Csaba előadása a digitális bennszülöttek nemzedékéről

Sisák Imre, Pásztó polgármestere szólt ezután az interaktív táblák beszerzésén és elhelyezésén túlmutató önkormányzati tervekről is. Az egymás szomszédságában elhelyezkedő, a Dózsa és a Gárdonyi általános iskola, valamint a postaforgalmi szakközépiskola és kollégium épületeinek együttes felújítása igen fontos feladat, erre a célra a városnak 650 millió forintos pályázati igénye lenne. Ezzel együtt a város és a térség sportéletének fejlődését szolgálná a tornaterem megújítása. A jelenlegi helyzetben persze sok a gond, a középfokú oktatás fenntartására a normatív támogatás nem is elegendő.

Megtelt a Dózsa iskola aulája a projektzáró rendezvényre

Sisák Imre szólt egyúttal a mátrakeresztesi erdei iskola tagintézményről is, ami egy nagyobb ökoturisztikai projektben kaphat szerepet a közeljövőben. Kitért a város elmúlt időszakban megvalósított nagyobb beruházásaira, közöttük a városközpont rehabilitációjára, a Kövicses-patak hasznosi szakaszának rendbetételére elnyert százmillió forintos támogatásra, a Margit Kórház fejlesztési elképzeléseire is.

A tábla leleplezése. Balról jobbra: Mucsina Csaba, Volek György és Édes Attila

– Egy biztos, az általános iskolákban dolgozók állami alkalmazottak lesznek a jövőben, de a lényeg mégiscsak az, hogy mi kerül fizetéskor a borítékba? Reméljük, hogy az előttünk álló időszakban a nemzet napszámosaira is több pénz jut majd – mondta végül.
Ezután Mucsina Csaba informatikus rövid ismertetőt tartott az interaktív táblákról és azokról, akik leginkább kihasználhatják előnyeit. Azzal kezdte: egy olyan korosztály került a felsőoktatásba, amelyiket digitális bennszülötteknek is hívnak, mert már a számítógépes korszakban születettek.
– Fő jellemzőjük, hogy gyorsan kapják az információkat és azok több forrásból érkeznek – mondta. – Egyszerre képesek több dologgal is foglalkozni, nem annyira a szövegből, mint inkább képről kapják az információkat és minden téren előnyben részesítik a játékot. Igen gyorsan kommunikálnak, számukra minden elintézhető pillanatok alatt, amit persze az okos telefonok terjedése is elősegített.
A tipikus példák között említette a vásárlást: valamirevaló digitális bennszülöttnek már természetes, hogy az Interneten rendel, a termékről is innen szerzi be az információkat. A különféle digitális eszközök, közöttük az újak kezelése is természetes számára. Kitért arra, hogy az előbb születettek már nem tudják felvenni ezt a tempót, akinek pedig van is valami fogalma a digitális világról, az a fiatal bennszülöttek között bevándorlónak számít… A pedagógus az interaktív táblán keresztül elérhető játékok segítségével azonban könnyen le tudja kötni a diákok figyelmét.

Pedagógusok, önkormányzati vezetők és munkatársak az iskolapadban. Az interaktív tábla a tizenéves fiataloknál idősebbek számára rendkívüli újdonság.

Ezután az interaktív tábla bemutatása – leleplezéssel és bekapcsolással együtt – következett. Mucsina Csabáné tartott gyakorlati bemutatót arról, hogy mit is tud az új eszköz. Amint elmondta: a pedagógusnak is meg kell tanulni a használatát és ahhoz, hogy rutinszerűen működjön minden, kell tapasztalat is. Ezután a matematika, a biológia játékos oktatásának különféle lehetőségeit mutatta be. Melykóné Juhász Judit a történelem tanításának lehetőségeivel ismertette meg a jelenlévőket: pillanatok alatt behívhatók térképek, meg lehet nézni filmrészleteket, egy-egy korszak emberének jellegzetes használati tárgyait – gyakorlatilag bármit, ami az Interneten hozzáférhető.

A bemutató végén elhangzott, hogy már az osztálynapló is vezethető digitálisan és arra is lehetőség nyílik, hogy a dolgozat eredményéről a szülő már az előtt tájékozódjon, mielőtt a diák hazaér az iskolából… F. Z.

Informatikai infrastruktúra fejlesztése a Dózsa György és a Gárdonyi Géza Általános Iskolákban
TIOP-1.1.1-07/1-2008-0737 számú projekt keretében valósul meg, 31 millió 869 ezer 930 forint értékben.